Sunday, January 9, 2011

Amali 1 10 januari 2011

. Berikan takrifan mengenai
    i. E-Perdagangan mengikut perspektif komunikasi & kolaborasi
       a)  komunikasi :
         :: EC adalah penghantaran barangan , perkhidmatan , maklumat , atau pembayaran melalui rangkaian komputer atau cara elektronik yang lain.

      b) kolaborasi :
         :: EC adalah satu rangkakerjam (framework) untuk koolaborasi antara sebuah organisasi   sesebuah organisasi lain serta dalam satu organisasi.


2. Layari 5 laman web dibawah
    i. Amazon.Com
        B2C
      :: menyediakan produk antara business to consumer yang dilakukan di atas talian antara sesebuah         perniagaan dengan pelanggan individu
    ii. Lelong
       B2C
      :: produk yang disedaikan dalam jualan lelong dimana pembeli @ pelanggan boleh membual bidalan harga pada tahap permulaan yang ditentukan..sumua urusan dilakukan atas talian.
    iii. DoorStep
    iv.AirAsia.Com
       B2B & B2C
       ::System yang digunakan sama antara syarikat MAS..memudahkan para pelanggan dengan penempahan tiket secara atas talian @ secara teus ke kaunter
    v. MAS
        B2B & B2C
       ::Syarikat ini membuat urusan secara b2b & b2c..dimana produk yang dijual boleh di beli miliki oleh orang perseorangan dan juga boleh di miliki oleh mane-mane syarikat lain yang membuat tempahan..satu kemudahan yang cepat,dan juga boleh dibuat secara atas talian dan secara terus ke kaunter.

3. Berdasarkan kelima-lima laman web di atas, berikan klasifasi beserta huraian terhadap klasifikasi yang diberikan

No comments:

Post a Comment